Reis mee met Ilse

Week 6 en 7.

Week 6 en 7…. 2 weken vol gebeurtenissen.

Vorige week werd ik door nl-collega Annejose gevraagd of ik mee ging naar salsa les. Ik dacht nog… salsa les, das toch niets voor mij! Daarvoor moet je soepel zijn, niet zo stijf als een hark. Uiteindelijk heb ik ingestemd dat ik mee ging kijken, eenmaal daar heb ik me om laten praten door haar en Anika en heb ik me dus ingeschreven voor de cursus van 3 lessen (eigenlijk 4 maar de eerste hadden we al gemist). Het groepje bestaat uit ons 3en en nog een jonge dame. De lerares is een iets oudere dame die nog behoorlijk soepel is in de heupjes. Ze legt alles goed uit, de cursus is in een rustig tempo en na 2 lessen hebben we de basis pasjes al aardig onder de knie. Het is zoooooo leuk!! In december is de dansschool gesloten ivm de feestdagen maar er zijn plannen om in januari weer een cursus te volgen.

Over feestdagen gesproken….. Overal zie je alweer de kerst versiering hangen. Ik vind het zo`n dom gezicht! Temperaturen van 30 graden en dan overal die groene kerstslingers met lampjes en kerstballen erin. Ik kan me bij “kerst in de tropen” ook nog niet echt een voorstelling maken. Oud en nieuw vier ik dit jaar op het werk, ik heb namelijk nachtdienst. Vanaf de 3e etage heb je een prachtig uitzicht over de stad. Ik had maar eens bedacht dat ik vanaf daar naar het vuurwerk ging kijken ipv midden in dat geknal in de stad te staan. Vuurwerk, heel mooi maar dat geknal hoeft van mij niet.

Verder zijn we met z`n 3en nog een weekendje naar Cola Kreek (recreatiepark) geweest. Het water in die kreek is zo bruin dat het net cola lijkt. We keken uit op een stukje bos/jungle. We hadden een hutje gehuurd langs de kreek en hebben daar overnacht in onze hangmatten. Voor mij was dit mijn eerste nacht in een hangmat, ik heb dan ook geen oog dicht gedaan. Ik was er dan ook weer vroeg uit en heb zitten kijken naar de natuur. Ik heb veel vogeltjes, papagaaien en een toekan gezien. Voordeeltje van vroeg opstaan want verder die dag heb ik ze niet weer gezien.

Vorige week ben ik met een collega wezen kijken bij een appartementje waarvan zij de verhuurster kent. Op zich een net appartement met 1 slaapkamer in de buurt die ik graag wou (noord) met alle luxe (warm water, wasmachine, airco en wifi) alleen een beetje aan de dure kant. Ik ben aan het zoeken geweest in noord maar dit is gewoon de dure kant van de stad. Ik zou heel graag hier willen blijven omdat de doorgaande wegen in de binnenstad `s morgens en `s middags altijd vast staan. De sluiproutes staan natuurlijk ook vast. Voorlopig zoek ik nog hard door want ik wil ook nog leuke dingen kunnen blijven doen en plannen zijn er genoeg. Zo gaan we aankomende week met 6 personen 2 dagen naar Brownsberg, Stone island en een goudmijn bezoeken. 4 nl-collega`s en 2 partnes gaan mee.

Verder heb ik weer wat regel dingen gedaan. Ik moest mij melden bij de vreemdelingendienst voor het aanvragen van verblijf. Ik moest mij melden om 10.15. Om 12.15 was ik eindelijk aan de beurt. Je krijgt een “afspraak”. Die zogenaamde afspraak is de tijd waarop je je moet melden. Dan krijg je een nummertje (alles werkt in dit land met nummertjes trekken) en kun je je beurt af gaan wachten. In mijn geval was dat dus ruim 2 uur wachten voor nog geen 10 minuten papieren inleveren.

Verder sta ik nu geregistreerd bij Volksgezondheid, afd inspectie van verzorgende en verplegende beroepen. Met de stempel die ze op mijn diploma hebben gezet mag ik officieel werken als verzorgende. Nou ja…… officieel…… ik heb nog steeds geen werkvergunning. Deze is in aanvraag.

Ook heb ik eindelijk maar eens een bankrekening geopend. Mijn eerste loon mocht ik gister contant ontvangen maar voor de volgende betaling moest ik toch echt een rekening hebben.

En dan het werk…. Das een verhaal apart.

Hoe ga ik dat nou weer begrijpelijk uitleggen…….? Zover ik weet worden mensen doorverwezen voor opname bij rcr door specialisten die het hebben van patiënten bij ons, als een soort “nevenbaan” hebben. Wij hebben ongeveer 5 van dit soort specialisten. Verreweg de meeste patiënten komen van 1 specialist. Zij heeft 2 weken geleden vakantie gekregen en op haar laatste werkdag heeft ze bijna al haar patiënten bij ons ontslagen. Dat zij niet waargenomen word door een ander komt omdat zij dit dus als nevenbaan heeft en haar waarnemer niet. En zo kwam het dat we in 1 dag van ongeveer 20 patiënten, kelderden naar 6 patiënten. Hierdoor werd er ingekrimpt op personeel waardoor ik soms een dienst vrij was. Gedurende de daarop volgende week werden ook de meeste andere patiënten ontslagen waardoor we sinds afgelopen zondag met nog maar 1 patiënt zaten. Zij is afgelopen donderdag ontslagen waardoor we nu leeg staan en iedereen thuis zit. Toegezegd is dat we wel doorbetaald krijgen dus dat is een opluchting. Gelukkig komt die arts maandag terug van vakantie dus ik verwacht voor volgende week weer werk.

Bovenstaande, plus een te veel aan personeel en te weinig patiënten waardoor ik nooit 40 uur ingepland werd maakte dat ik al die dagen thuiszitten al snel beu was. Na wat zoeken op internet vond ik een thuiszorgorganisatie, opgezet door een Nederlandse. Het kantoor zit niet heel ver bij me uit de buurt dus ik ben er woensdag eens langs gereden. Ik kreeg sollicitatieformulieren mee en heb die donderdag weer terug gebracht. Omdat ik graag kennis wou maken met de directrice moest ik even wachten tot zij klaar was met een vergadering. De manager kwam naar buiten, zag mij zitten, vroeg of ik kwam solliciteren, bekeek mijn ingeleverde papieren en diploma`s, verdween weer naar binnen en binnen 2 minuten stond er een zorgcoördinator bij me met de vraag of ik niet direct naar een klant kon. En of ik de dag erna ook nog naar 2 klanten kon…..? Uhm …… ja hoor, geen probleem. Nog tijdens dat gesprek had ik de 2e zorgcoördinator al bij me staan of ik zaterdag ook nog even naar iemand kon en welke dagen ik volgende week beschikbaar was.

Jemig wat gaat dit allemaal snel !!! Maar goed, ik ben in de auto gestapt, heb mijn trouwe vriend Google maps aangezet en ben naar mijn eerste thuiszorgklant gereden.

Het is nu zaterdag, ik heb reeds 10 uur voor de thuiszorg gewerkt zonder dat ik de directrice gesproken heb, zonder dat ik weet wat mijn uurloon is en zonder dat ik een contract getekend heb. Doel voor maandag: directrice te spreken zien te krijgen!

Verder heb ik mijn beschikbare dagen voor december ingeleverd. Dom van mij want ik heb ALLE beschikbare dagen doorgeven en had niet verwacht dat ik ook op al die dagen ingezet zou worden. Nu heb ik een paar keer dat ik blokken van 8 of 10 dagen achter elkaar om 7 uur moet beginnen.

Soms zijn het 2 uurtjes, soms 4 uurtjes of zelfs maar 1 uurtje per dag. In december werk ik dus of bij de een of bij de ander. De thuiszorg zit niet zozeer met een personeelstekort maar in december willen mensen liever thuis blijven ivm de feestdagen dan in het ziekenhuis liggen of familie die normaal de zorg doet, gaat op vakantie waardoor mensen korte tijd even zorg nodig zijn van de organisatie. In januari pas ik in ieder geval beter op hoeveel dagen ik doorgeef voor beschikbaarheid hahaha.

Morgen is er vanuit rcr een teamuitje naar Babunhol (recreatiepark). Dit was eigenlijk voor volgende week gepland maar ivm de leegstand is het verzet naar dit weekend zodat iedereen mee zou kunnen. Aangezien de samenwerking een stukje beter gaat (je begint elkaar beter te leren kennen) heb ik er zin in!!

Wilma Polman

Wat ben je ondernemend Ilse. Complimenten! Ik vond het weer heel leuk om over al je belevenissen te lezen. Groetjes, Wilma P.

Yvonne Westemeijer

Heey Ilse, knap dat je je zo goed staande weet te houden. Als je zo ondernemend bent, alles doet wat op je pad komt en hier zo van kunt genieten!! Ik vind het super knap.
Ik wens je een gezellige drukke decembermaand toe, hier gaan we eerst sinterklaas vieren en daarna kerst en oud&nieuw.. Veel liefs uit Lemelerveld

sidonia

Wat een belevenissen weer , je doet het allemaal maar. Nu zijn we zelfs verweggie thuiszorgcollegas's hihhi ;)....Is ook weer anders dan hiero.
xx. kusknuff